En dag i stallet

När jag kommer till stallet så byter jag om. Sen så går jag och hämtar en spångrep & mockhink och går till boxen, jag lägger upp ensilaget i krubban och börjar mocka. Sen så är jag alltid noga med att det är jämnt och fint i boxen och så tittar jag alltid till vattenkoppen. Sen tar jag ned ensilaget och lägger det i en hög nedanför krubban, gör rent krubban lite från spån och ensilage. Sen tar jag höpåsen och fyller hans kvällsmat, och tar mineralerna och hästvitamin och lägger det i krubban och slår på lite äppelcidervinäger.

Om inte Mogge redan har hunnit in då så hämtar jag honom i hagen, när jag kommer in i stallet med honom så ställer jag upp honom vid en uppställningsplats och så byter jag till grimma och tar av täcket. Sen tar jag upp honom till duschrummet och sköljer av hovarna från lera ordentligt. Sen går vi tillbaka till uppställningsplatsen, och då kratsar jag ur hovarna, tar en piggborste och gnuggar bort alla lerfläckar, sprayar pälsglans på man, svans och pannlugg och borstar ur. Svansen är jag extra nogrann med, den måste vara välkamman och falla utredd och blank. Sen sprayar jag lite pälsglans på honom och börjar borsta med en lite hårdare plastborste överallt. Sedan så tar jag en mjukare till ansikte och ibland använder jag den över hela kroppen. När jag är klar med det så sätter jag på honom boots och benskydd runt om. Sedan på med ridstövlar, hjälm, sadel och hackamore. Sen går jag ut och rider.


När jag har ridit klart så är jag alltid väldigt nogrann med att han är ordentligt avskrittad. Sen så ställer jag upp honom och tar av alla grejerna, kratsar ur hovarna och borstar av honom. Gör även rent ögon och näsborrar både före & innan ridpass. Stretchar även svansroten då och då. Om han är svettig så får han ett fleecetäcke på sig efter att jag har borstat honom. Sen ställer jag alla grejer på sin plats och tar in honom i boxen och tar av grimman. Sen så sopar jag rent uppställningsplatsen och kontrollerar så att alla mina saker är på plats.

Ja, såhär ser väl en vanlig vardag ut. På helgerna gör jag nog betydligt mycket mer!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback