Gårdagens pass

Igår så kom jag till stallet halv 5 ungefär. Då stog Mogge inne så jag tog av honom täcket och ställde honom i en mockbox. Jag mockade och fixade, när jag var klar så hämtade jag en spånbal och strödde, love! Sen så jämnade jag till det och så fixade jag kvällshöet med halm. Fixade mineralerna i krubban och hällde i äppelcidervinäger som vanligt, plus en hästgodis som han alltid får däri. När jag var klar med boxen så hämtade jag Mogge från mockboxen och ställde honom vid en uppställningsplats och började rykta.

Satte på benskydden, sadlade och så gick jag och bytte om. Sen så satte jag på hackamoret och gick ut till paddocken och hoppade upp. Började med att skritta runt hela paddocken, bytte varv och började jobba honom med korta tyglar. Han har fått tillbaka sitt gummi! Älskar det, behöver bara ta i tyglarna lite lätt, han är såå himla mjuk och fin just nu. Efter ett tag så började jag att trava igång honom, red lite över ridbanan och snett igenom några gånger. Skrittade lite till och sen travade jag och gjorde lite små lätta övningar. Skrittade sen och gjorde lite skänkelvikningar, volter och flyttningar. Galopperade lite sen i båda varven, först i vänster. Galopperade runt paddocken och sen volt och så bytte jag varv. Efter ett tag i högergaloppen så blev Mogge rädd och jag höll på att ramla av! Han blev rädd för en fågel eller katt, något var det iallafall! Busen, men sen så gick det bra och vi fortsatte. Efter galoppen så travade jag av i båda varven ordentligt, sen så skrittade vi ut en stund som avslut. Det var jättehärligt, mysig solnedgång och mysig tur med min bästa vän. Sen vände vi tillbaka till stallet och så tog jag in och ryktade av honom och tog på pälsglans, flugspray och helosan. Sen fick han gå in i boxen :)

Han var duktig!



Gammal bild från en Jens träning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback