Hur jag jobbade med Morgan


FRÅN BÖRJAN
Det var väldigt mycket arbete kring lydnad, lugnhet och att han inte skulle vara så himla stressig och galen, mest grundarbete, åter igen lydnad och att vi skulle våga lita mer på varandra.
Började först med att rida igång honom i paddocken, skritt, trav, galopp och massa ridvägar, halter, osv. Så höll vi på i flera veckor. När han började bli lite mjuk, lugnare och lyssnade mera så blev det lite mer krav på honom. Han bockade ju i varje galoppfattning, så jag jobbade på galoppen ett tag. Så gjorde han bara för att demonstrera, men när jag väl hade "vunnit" över honom så gav han med sig. Jag började testa honom, små hinder, flyttningar, ökningar. Lite mera över gränsen också, för att se vad han gick med på och inte, för att lära känna honom och se vart han tyckte att det började bli jobbigt och vad vi skulle jobba på. Han började lita mera på mig, och jag på honom. Från att ha travhoppat 15 centimeter till att hoppa 60 så var jag väldigt nöjd. Morgan var fortfarande springig, rädd och obalanserad. Men betydligt mycket mindre än tidigare. Det märktes att han började gå ned i vikt, hitta rätta formen, lyssna bättre, hitta egen balans, framförallt lugnare.

Nu, i dagens läge är Morgan underbar! Efter snart 9 månader har vi hittat varandra och han lyssnar otroligt bra. Nu behöver man bara styra emot hindret och hålla om så hoppar han. Man behöver bara höja innerhanden och trycka lite lätt med skänkeln för att han ska flytta automatiskt. Efter allt dessa slit har jag även än mycket lugn och sammarbetsvillig som ändå tycker att allting är superkul och är glad i arbete. Nu vågar min hästrädda pappa leda Morgan på promenader blandannat, och min mamma vågar också hålla på med honom. Min lite osäkra och rädda kompis vågar rida runt på Morgan, hoppa och hantera honom. Allt sådant gör mig stolt över min ponny. Morgan har hittat lugnet i sig själv, men han har liksom inte tappat gnistan på något sätt. Jag blir så glad själv när jag ser honom ha roligt, för det tycker han verkligen.

Allt detta tog verkligen en lång tid, och ingenting var gratis. Mycket "blod, svett och tårar", det var ett långt och krävande arbete men jag är lättad över att stå där vi står idag, tillsammans. Starkare än någonsin, jag litar på honom och är inte rädd för honom, vilket jag var förut. Tillsammans efter 9 månader så litar vi båda på varandra och även fast Morgan inte kunde nästan någonting har han lärt mig så otroligt mycket som jag kommer att ha SÅ mycket nytta av framöver. Så jag kan inte annat än tacka min underbara vän, Morgan!
VINTER
Efter han bockade, fifi lyckades tyvärr inte fånga någon på bild ;/<div>Bockeli bock..<br /> Han kickade i varje fattning ^^&nbsp;</div> Observera att han inte är van vid att hoppa och var busig idag<div>Jag ramlade inte av alls idag, fast jag var nära 2-3 gånger, BUS!</div>
VÅR


&lt;3Cowboy Tema!<br /> <br /> Jag och Mogge<br /> <br /> Foto - Felicia <a class="bold userLink" href=Bilder på ängen för nån vecka sen :)<br /> <br /> Alla bilder är fotade utav Felicia, <a class="bold userLink" href=
SOMMAR

I fucking love youLina kom igår och hjälpte mig lite, även hon hoppade upp och prövade på Mogge. Det gick jättebra.Gamla terrängbilder! Jag & Mogge<font size="5">Mogge &amp; Jag&nbsp;<font color="#FF0000">♥</font></font> <div><font size="5"><font color="#FF0000"><br /></font></font></div> <div><font color="#FF0000" size="3">foto - <a class="bold userLink" href=<3Älskade ponny!♥ http://www.youtube.com/watch?v=1tKgmxrUA6UNu ligger bilderna som @Absoluttk har fotat uppe på bloggen! http://stallviggeby.blogg.se http://stallviggeby.blogg.se http://stallviggeby.blogg.se

Här var vi, från start tills förraförra månaden (sista bilden) månaden, genom bilder.



Kommentarer
Postat av: elin

vad långt ni har kommit tillsammans :) ni borde vara stolta!

2011-09-20 @ 21:33:10
URL: http://elinohrn.devote.se
Postat av: Moa

gud vilken skillnad! ni är så duktiga tsm ;) hihi

2011-09-21 @ 15:27:20
URL: http://skothaastar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback