Morgan

Namn - Morgan
Kallas - Mogge, Morgrug, Moggies, Mowgli, Mozambique.
Född - 1997 (14 år)
Ras - Russ/Islandshäst
E - Okänd
U - Okänd
Sektion - B-Ponny, ej slutmätt men cirka 126-130 cm.

Innan jag hade Mogge så ägdes han utav en barnfamilj som bodde i Lillkyrka. Dom hade honom i ungefär 1 år. Barnen var små och lite rädda för Morgan, så Madeleine (mamman) red honom mest. På sista tiden stod Morgan mycket. Barnen var ju rädda och dom hade inte lika mycket tid. Dessutom så råkade Madeleine ut för en bilolycka, och barnen kunde ju inte rida själva. Innan det så ägdes han av en tjej i 20-års åldern som heter Lina. Hon köpte honom från uppfödaren i Skåne och red in honom själv. Han är löshoppad 1.15, och Lina har hoppat 1 meter med honom uppsuttet. Hon har tävlat lite med Morgan, tror att det var LB dressyr och lite hoppning, dock vet jag er hur högt. Vad jag tror är att Lina växte ur Morgan och dessutom hade hon en annan stor häst. Jag har kontakt med både Madeleine & Lina! :)

Jag började rida och sköta Morgan 3 gånger i veckan. Märkte redan första passet att han var smått galen och väldigt ouppfostrad och rentutav lite elak. Han gick inte att fånga i hagen, när man väl fångade honom så ville han inte gå ur hagen och inte in i stallet. Jag vågade inte ens hoppa upp utanför stallet och rida till paddocken, så jag ledde honom dit. Han var galen att rida! Han smet in till mitten hela tiden, sprang, sparkade, drog iväg, bockade och var rädd för mycket. Han kunde inte galoppera och när man väl fick igång honom i galopp efter 1 varv med slängtrav så blev det en bock, korsgalopp och stopp. Efter ett tag så provade jag att hoppa honom. Han stannade, vände om och sprang. Sen så travade vi över lite bommar, höjde upp till kanske 15 centimeter som jag travade över. Travhoppade bara under några månader. Efter ett tag så hoppade jag honom i galopp! Jag vågade inte rida ut på honom, så vi red bara i paddocken väldigt länge. Efter några månader så hoppade vi 70 centimeter. Morgan rev och drog rätt in i staketet med mig, sprang ut ur paddocken och trampade sönder tyglarna. Slutade hoppa ett tag. Finslipade på dressyren och han började bli fin. Han hade gått ned massor av vikt och började sköta sig. På 8 månader så är vi här där vi står nu, bästa ponnyn som finns! Otroligt personlig, rolig och jag kan lova att jag har skrattat mycket åt Morgan. Han är underbar, småjävlig och älskar att bli riden, tycker att det är roligt och det märks verkligen.
Skriver detta pågrund av att en önskade ett sådant inlägg. Det var skönt att få skriva av sig lite dessutom!







Kommentarer
Postat av: Frida

Har han någon tölt eller pass? :)

2011-09-18 @ 09:52:02
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/
Postat av: Matilda

Vilken fin häst!!!!!

2011-09-18 @ 12:50:21
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Undrar samma som Frida. Har han pass eller töltgången? :)

2011-09-18 @ 13:36:29
URL: http://vardagmedhastar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback